Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Ella den uppfinningsrika tjejen

Av tanten-och-ella - 23 september 2010 18:38

I dag har vi varit på kyrkogården i en annan stad, har inte varit där på länge, fick dåligt samvete och skyller på flytten och särbons sjukdom som är en rätt dålig ursäkt. Brukade förr åka var och varannan vecka under försommar till senhösten, nu skall det bli bättre till nästa sommar har jag föresatt mig.


Det var så fint med planteringen, träffade en gammal kyrkegårdsarbetare och vi pratade bort en stund i det fina höstvädret. Brukar "prata/tänka" vid graven men det kunde jag inte med när vaktmästaren var där, han hade väl trott katttanten är tokig.   . Skulle ju berätta lite om Ella.   


Ella satt i sin väska med axelrem som var bältad i handtagen i baksätet. När jag skulle lägga tillbaka saxen i bakluckan vem står på hatthyllan? jo Ella, trodde jag skulle ramla ihop. Då hade hon fått upp dragkjedjan i väskan och ålat sig ut.

Brukar inte ha henne uppkopplad i den väskan för hon försöker bita av kopplet.


Nu får hon aldrig mer åka i den väskan i bilen utan det blir den hårda transportburen av plast och så tar vi väskan med ifall vi skall promenera.


Ja idag skrämde lilla Ella faktiskt upp mig. Funderar på att köpa en transportbur i hårdplast att ha stationärt bältad i baksätet. De har rätt billiga både på Rusta och Överskottslagret, under 200:-.


Kände mig så nostaligisk på hemvägen, kom på att det fanns lingon på torget och finns det något godare än rårörda. Gjorde efter Per Mobergs recept ( Vad blir det för mat) Skulle ändå till torget för att hämta ut stickgarn till en kofta. Kom hem och garnet var inte riktigt som jag trodde men rätt fint, nu tänker jag blanda det med ett mohaigarn och förmodligen räcker det till mössa och vantar också.


Blivit så sugen på att sticka mig ett par Lovika, får se om det blir av.


När jag jobbade så hanns inte så mycket med så jag njuter av all den tid jag nu fått som pensionär, tycker allt bara blir bättre sen flytten, hinner även pyssla om min särbo.  Var ett tag väldigt rädd för ålderdomen men sen jag träffade 55+ damerna och seniorerna så har jag insett att det är nu några bra år väntar om jag tar vara på dem.



  Ella hjälper till att hålla koll på tantens rårörda lingon så det blir riktigt, hon till och med doppade ned tassen men det håller vi hemligt.  

  Inspektion av kökschefen Ella, vi skall snart baka


  Vilket konstigt gräs, går det att äta?


  

Har tanten en trojan under laptopen, bäst att noga undersöka för tanten är en riktig luring.  


Bilderna blir så dåliga, gammal kamera och sen är jag helt hopplös på att fota, försöker få ansiktsbilder på Ella men hinner aldrig med och när hon har sina roliga emil-upptåg så finns inte kameran till hands. Borde ha den färdig och klar för avtryck i en rem runt halsen.

 
 
Jenny

Jenny

23 september 2010 19:51

Låter som att ni har det jättebra tillsammans, du och Ella. Och vad busig hon är!
Längtar mer än någonsin nu när jag vet vilken vår katt är.

http://jennyelin.bloggplatsen.se

tanten-och-ella

23 september 2010 21:18

Klart väntan känns jättelång på att få hem Heike. Ja nu vet du ju att lilla kattpojken hör ihop med er. Såg att du köpt massor med kattsaker. Tänk vad roligt när ni får hem lilla kissen. Tror inte du kommer känna dig ensam en sekund när J är iväg på spelning :-)

Ja Ella är så full i skoj och bus, hon vet hur man sätter fart på gamla tanter. ;-)

Hos mig blir det ingen julgran, du kan väl se framför dig vad våra småkissar hittar på för bus i en gran. ;-)

 
Jenny

Jenny

23 september 2010 21:23

Jag tror inte jag kan leva utan julgran, så vi får helt enkelt knyta fast den så den blir stadig :P

http://jennyelin.bloggplatsen.se

tanten-och-ella

24 september 2010 09:55

Hihi, du får binda fast allt pyntet också för Heike kommer tycka allt som hänger är jättespännande. Det är otroligt vad de kan hitta på. ;-)

 
Margita

Margita

23 september 2010 21:36

Det är så roligt att läsa dina inlägg "tanten"! :)
Fina bilder och levande beskrivningar om vad ni håller på med! Ja, ibland är de riktigt bra på att skrämmas! ;) luriga små katter! :D

http://sengas.bloggplatsen.se

tanten-och-ella

24 september 2010 09:53

Va kul du tycker om att läsa, det är ju bara lite enkelt om vardagen. Visst är de både luriga och finurliga våra små kompisar. :-)
Bilderna är dåliga...tanten och kameran är ständiga ovänner. ;-)

 
Rebecca

Rebecca

24 september 2010 19:28

Vilket fräckt mönster hon har på pälsen nu, hon är inte alls randig som Esther...

http://allergivanligkatt.bloggplatsen.se

tanten-och-ella

25 september 2010 07:44

Emelie tycker hon ser ut som en Bengal på ryggen.

 
Emelie

Emelie

25 september 2010 13:04

Typiskt katter att lyckas ta sig ur de mest rymningssäkra transportburarna! ;-)

http://emmisibirier.bloggagratis.se

tanten-och-ella

26 september 2010 05:23

Ja de är helt otroliga, tycker jag tänker på allt och säkrar upp men de är listiga och allt skall testas även om hon går på en nit massor av gånger så är det på det igen. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tanten-och-ella - 17 januari 2011 16:56


Läkaren tyckte jag hade en vacker färgpalett på kroppen *fniss* är ju full med blåmärken och spricka på två av högra sidans revben. Röntgen och massor med prover igen, Inte mycket att göra åt utan det får självläka. Svårt att vara sysslolös, ...

Av tanten-och-ella - 16 januari 2011 17:38

        Ella julaftonen hos sina kattsläktingar, julrosett om halsen :-)         Ella i tantens säng 16 januari           Ella har fått syn på ... den förhatliga dumma kameran ;-)       Vad är Ella och vad är pläd...

Av tanten-och-ella - 16 januari 2011 01:14

Min tant har ramlat och slagit sig. Hon är lite yr ibland, har varit så en längre tid men aldrig så illa. Nu har hon blåmärken och ont när hon hostar och orkar inte busa men jag känner det på mig så försöker hålla mig lugn. Får jag bara komma ut på m...

Av tanten-och-ella - 10 januari 2011 20:05

Nu är Ella och tanten hemma efter julhelgerna, har haft det väldigt trevligt och Ella stortrivdes hos våra kattsläktingar. Mycket lek och bus. Ella har lärt sig gå i koppel så nu går hon fint före mig i koppel när vi närmar oss hemma, då k...

Av tanten-och-ella - 9 december 2010 19:49

Det läkte så fint och det var skönt för henne att kunna ha kroppsstrumpa och slippa trattkragen.   Vi håller på att julstöka, har haft lite gäster och tiden bara rinner iväg. Varit hos läkaren idag, fick influensasprutan och börjar redan känna ...

Ovido - Quiz & Flashcards